Sychravé rána, prvé mrazy a opadané lístie nám jasne signalizujú, že jeseň prechádza do zimy. Pre mnohých vodičov to znamená jedinú vec: je najvyšší čas zhodiť letné gumy a obuť zimné! Alebo… sa spoliehať na celoročné? A prečo je vlastne prezúvanie tak dôležité? Pripravili sme pre vás podrobný prehľad, ktorý vám pomôže zorientovať sa v spletitom svete pneumatík a urobiť to najlepšie rozhodnutie pre vašu bezpečnosť aj peňaženku.

Prečo vlastne prezúvame? Magická hranica 7 °C
Možno sa vám zdá prezúvanie ako otravná povinnosť a zbytočný výdavok. Opak je však pravdou. Kľúčom k pochopeniu je zloženie zmesi a dezén pneumatiky, ktoré sú optimalizované pre konkrétne teplotné podmienky.
Základné pravidlo znie: Ak priemerná denná teplota klesne pod 7 °C, letné pneumatiky tvrdnú a strácajú priľnavosť. Ak teplota opäť stúpne nad 7 °C, zimné pneumatiky sa naopak stávajú príliš mäkkými.
- Zimné pneumatiky: Majú mäkšiu zmes s vysokým obsahom siliky, ktorá zostáva pružná aj v mrazoch. Ich dezén má množstvo malých lamiel, ktoré sa „zahryznú“ do snehu a ľadu, čím zaisťujú potrebný záber.
- Letné pneumatiky: Tvrdšia zmes je navrhnutá tak, aby odolávala vysokým letným teplotám. Dezén má minimum drážok, aby bol zaistený maximálny kontakt s vozovkou na suchu aj mokre. V zime však táto zmes stvrdne na kameň a stráca akúkoľvek priľnavosť.
Súboj troch titánov: Zimné vs. Letné vs. Celoročné
Každý typ pneumatík má svoje presne dané miesto a účel. Porovnajme si ich vlastnosti.

Zimné pneumatiky: Špecialista do nepohody
- Výhody: Bezkonkurenčná priľnavosť na snehu, ľade a studenej mokrej vozovke. Výrazne kratšia brzdná dráha v zimných podmienkach. Sú zo zákona povinné, ak je na ceste súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza.
- Nevýhody: V lete sa extrémne rýchlo opotrebúvajú. Zvyšujú spotrebu paliva a na suchej teplej ceste majú dlhšiu brzdnú dráhu a horšiu stabilitu.
Letné pneumatiky: Expert na horúci asfalt
- Výhody: Perfektná priľnavosť a stabilita na suchej aj mokrej vozovke pri teplotách nad 7 °C. Kratšia brzdná dráha, nižšia spotreba paliva a menší hluk.
- Nevýhody: V zime sú absolútne nepoužiteľné a nebezpečné.
Celoročné pneumatiky: Majster kompromisu alebo riziko? Na prvý pohľad znejú ako ideálne riešenie. Ušetríte za druhú sadu diskov, za prezúvanie aj za skladovanie. Pravda je však taká, že celoročná pneumatika je kompromis, ktorý nikdy nedosiahne kvalít špecialistu.
Prečo povedať celoročným pneumatikám NIE (najmä na Slovensku):
- V zime sú slabé: V porovnaní s plnohodnotnou zimnou pneumatikou majú na snehu a ľade výrazne horší záber a podstatne dlhšiu brzdnú dráhu. V kopcovitých oblastiach Slovenska, kde zima ukáže svoju silu, je tento rozdiel otázkou bezpečnosti.
- V lete sú priemerné: Oproti kvalitnej letnej pneumatike majú v horúčavách dlhšiu brzdnú dráhu, horšiu stabilitu v zákrutách a rýchlejšie sa opotrebúvajú.
- Falošná úspora: Keďže ich používate celý rok, najazdíte na nich dvojnásobok kilometrov. Opotrebujú sa teda oveľa rýchlejšie ako dve sady (letná/zimná), ktoré striedate. V konečnom dôsledku nemusíte ušetriť vôbec nič.
Pre koho teda sú? Celoročné pneumatiky môžu byť akceptovateľnou voľbou pre vodiča, ktorý ročne najazdí veľmi málo kilometrov (napr. do 5 000 km), pohybuje sa výhradne v meste na rovine (napr. juh Slovenska) a v prípade zlého počasia môže nechať auto doma. Pre kohokoľvek iného je striedanie sezónnych pneumatík jednoznačne bezpečnejšou a lepšou voľbou.
Ktorú značku si vybrať? Naše odporúčania
Trh je plný značiek a vybrať si môže byť náročné. Tu je rozdelenie do kategórií, ktoré vám pomôže:

Prémiový segment (Najvyššia bezpečnosť a výkon):
- Značky: Continental, Michelin, Goodyear, Bridgestone, Pirelli, Nokian (špecialista na zimu).
- Pre koho: Pre vodičov, ktorí jazdia často, dlhé trasy, vyššími rýchlosťami a pre ktorých je bezpečnosť absolútnou prioritou. Tieto pneumatiky sú výsledkom drahého vývoja a v kritických situáciách vám dajú rozhodujúce metre k dobru.
Stredná trieda (Najlepší pomer ceny a výkonu):
- Značky: Hankook, Barum, Matador, Sava, Kleber, Fulda.
- Pre koho: Pre drvivú väčšinu bežných vodičov. Ponúkajú vynikajúce vlastnosti za rozumnú cenu. Značky ako Barum (Polaris 5) alebo Matador (MP93 Nordicca) sú v našich podmienkach extrémne obľúbené a osvedčené.
Ekonomický segment (Pre nenáročných):
- Značky: Rôzne menej známe značky, často z ázijskej produkcie.
- Pre koho: Pre vodičov s nízkym ročným nájazdom, ktorí jazdia prevažne krátke trasy v meste a pri nízkych rýchlostiach. Dávajte si však pozor na úplne neznáme značky s podozrivo nízkou cenou.
Záverečný verdikt a zopár rád na cestu
Nečakajte na prvý sneh! Ideálny čas na prezutie je vtedy, keď sa priemerné denné teploty dlhodobejšie držia pod 7 °C. Pri prezúvaní si nechajte skontrolovať aj hĺbku dezénu (zákonné minimum pre zimné pneu sú 3 mm) a vek pneumatík (značka DOT na bočnici) – nemali by byť staršie ako 5-6 rokov.
Investícia do kvalitných sezónnych pneumatík je investíciou do toho najdôležitejšieho – do bezpečnosti vás a vašich blízkych.
Hľadáte auto, ktoré je už pripravené na zimu? Pozrite si širokú ponuku vozidiel na Autocasa.sk, kde nájdete detailné informácie nielen o aute, ale často aj o stave jeho obutia. Šťastnú a bezpečnú cestu zimou!

Pridaj komentár